Arvonlisäveron korotus ja sen vaikutukset pk-yrityksiin

Black and Gray Calculator on White Printer Paper

Arvonlisäveron korotus ja sen vaikutukset pk-yrityksiin

Arvonlisäveron (ALV) korotus on toimenpide, jolla hallitus usein pyrkii vahvistamaan julkista taloutta ja tasapainottamaan budjettia. Korotusten vaikutukset kohdistuvat kuitenkin erityisesti pieniin ja keskisuuriin yrityksiin (pk-yritykset), joilla on rajoitetummat resurssit sopeutua muutoksiin verrattuna suurempiin toimijoihin.

Hintojen nousu ja kulutuskysyntä

Ensimmäinen ja välittömin vaikutus ALV:n korotuksesta pk-yrityksille on tuotteiden ja palveluiden hintojen nousu. Yritysten on joko siirrettävä korotus suoraan hintoihin tai leikattava omasta katteestaan. Molemmissa tapauksissa liiketoiminnan kannattavuus voi heikentyä.

Hintojen nousu voi johtaa kulutuskysynnän laskuun, sillä kuluttajien ostovoima heikkenee, etenkin taloudellisesti epävarmoina aikoina. Tämä on haaste erityisesti pk-yrityksille, joilla ei ole suurten yritysten tavoin mahdollisuutta hyötyä mittakaavaeduista tai kattavasta brändin tunnettavuudesta.

Kassavirran hallinta ja maksuvalmius

Pk-yritysten kassavirta ja maksuvalmius voivat kärsiä, koska arvonlisävero maksetaan usein ennen kuin yritys saa maksusuorituksen asiakkaalta. Tämä luo tilanteen, jossa yrityksen on maksettava veronsa etupainotteisesti, vaikka liikevaihtoon perustuva rahavirta ei ole vielä realisoitunut.

Tämä voi johtaa siihen, että pienet yritykset joutuvat turvautumaan velkarahoitukseen tai lykkäämään investointeja, mikä voi rajoittaa kasvumahdollisuuksia. ALV:n korotuksen myötä tämä tilanne vain vaikeutuu.

Kilpailukyvyn heikkeneminen

Pk-yritykset kilpailevat usein hinnalla, ja ALV:n korotus voi asettaa ne epäedulliseen asemaan verrattuna ulkomaisiin kilpailijoihin tai suurempiin yrityksiin, joilla on enemmän mahdollisuuksia kompensoida veronkorotuksia eri keinoin, kuten tehokkaammilla logistiikkajärjestelmillä tai suuremmilla volyymeilla.

Erityisesti rajat ylittävän verkkokaupan kasvaessa pk-yritysten kilpailukyky voi heikentyä, jos asiakkaat suuntaavat katseensa ulkomaisiin toimijoihin, joiden hinnat voivat olla veronkorotuksista huolimatta houkuttelevampia.

Sopeutumisstrategiat

Monet pk-yritykset pyrkivät sopeutumaan arvonlisäveron korotuksiin investoimalla digitaalisiin ratkaisuihin, automatisoimalla prosessejaan tai etsimällä kustannussäästöjä toimitusketjusta. Kuitenkin, nämä vaativat alkuinvestointeja, jotka eivät ole kaikkien yritysten ulottuvilla. Siksi on tärkeää, että pk-yritykset seuraavat tiiviisti omia kustannusrakenteitaan ja liiketoimintastrategioitaan pysyäkseen kilpailukykyisinä muuttuvassa markkinassa.

Yhteenveto

Arvonlisäveron korotus voi tuoda mukanaan merkittäviä haasteita pk-yrityksille, erityisesti hintojen nousun, kassavirran hallinnan vaikeutumisen ja kilpailukyvyn heikkenemisen kautta. Vaikka osa yrityksistä pystyy sopeutumaan tilanteeseen ja löytämään uusia toimintatapoja, monille pk-yrityksille veronkorotus tarkoittaa lisääntyvää painetta liiketoiminnan jatkuvuudelle.

Lähteet:

  1. Taloussanomat. (2023). Pk-yritysten haasteet veronkorotusten keskellä. Saatavilla: [linkki]
  2. Yrittäjät.fi. (2022). Miten veronkorotukset vaikuttavat pienyrittäjiin?. Saatavilla: [linkki]
  3. Suomen Yrittäjät. (2021). Arvonlisävero ja sen merkitys pk-sektorille. Saatavilla: [linkki]

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

fi
Scroll to Top